fbpx

Fitness

60

minuten

Fitness betekent letterlijk het gezond houden van het lichaam. Fitness kan om diverse redenen beoefend worden. Door middel van fitness kunnen alle spiergroepen getraind worden. Het gevolg is dat, behalve de spierkracht, ook de conditie ontwikkeld wordt. Fitness is ook de ideale manier om het uithoudingsvermogen te verbeteren.

KRACHTTRAINING, GEEN BODYBUILDING

Er moet echter wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen fitness krachttraining en bodybuilding. Bij krachttraining ligt de nadruk vooral bij het ontwikkelen van spierkracht. Bij bodybuilding gaat het om het (onnatuurlijk) vergroten van de spieromvang. Bij Sportcentrum Elhatri is het de bedoeling dat er met fitness gewerkt wordt aan conditie en spierversterking voor de gezondheid.

AFVALLEN

Een ander item, waar fitness goed bij te gebruiken is, is afvallen. Beweging is de beste manier om op een verantwoorde manier af te vallen. Bij fitness kan men op zijn of haar eigen niveau in beweging blijven.

Tijdens het bewegen verbrand je natuurlijk (extra) calorieën, maar wist je dat spieren in rust ook energie verbruiken? Dus als je zorgt voor wat extra spiermassa, dan verbrand je ook meer calorieën als je niks doet! Het resultaat is een lager gehalte aan lichaamsvet, terwijl je hetzelfde blijft eten. Tevens zorgt regelmatige beweging voor een betere gezondheid op latere leeftijd.

ONDERSTEUNING

Fitnesstraining kan met specifieke oefeningen ook de prestaties bij andere sporten verbeteren. Gecontroleerd trappen bij karate gaat beter als de juiste beenspieren goed ontwikkeld zijn. Je handschoenen hoog houden voor de verdediging bij thaiboksen, hou je langer vol als je armen goed getraind zijn. Dit zijn maar twee voorbeelden, maar je kunt zelf vast nog wel een heleboel sporten bedenken waarbij fitness een fantastische aanvulling is.

GEZONDE HOUDING, MINDER PIJN

Als je je hele lichaam traint zorgt dat ervoor dat je beter in je vel komt te zitten. Volgens de onderzoekers heeft dit ermee te maken dat krachttraining helpt om beter met pijn om te gaan. Bovendien wordt je hele lichaam gesterkt, waardoor je de hele dag door minder moe bent. Mensen met chronische rugpijn die met gewichten trainen, hebben na 16 weken 60 procent minder last van hun pijn (bron: Journal of Strength and Conditioning Research).

EENVOUDIG

Bij Sportcentrum Elhatri is het slechts bij de eerste keer nodig dat er persoonlijke begeleiding aanwezig is. De apparaten bij Sportcentrum Elhatri zijn namelijk makkelijk te gebruiken en bij de apparaten is ook een duidelijke gebruiksaanwijzing aanwezig. Indien het nodig is kan er natuurlijk altijd om begeleiding gevraagd worden. De minimumleeftijd voor fitness is echter wel 15 jaar.

Om prettig met elkaar te kunnen sporten hebben wij enkele regels opgesteld:

FITNESS REGELS

  • Kinderen mogen niet in de fitnessruimte i.v.m. de veiligheid
  • Het is verboden om de fitnessruimte met buitenschoenen te betreden.
  • Draag schone en geschikte sportschoenen (waarmee u niet buiten heeft gelopen) in de fitnessruimte
  • Het dragen van sportkleding is verplicht
  • Het gebruik van een handdoek is verplicht
  • Laat elk toestel voor de volgende gebruiker schoon achter. (U vindt schoonmaakmiddel en papier aan de wand, neem hiermee het toestel af om zweet e.d. te verwijderen).
  • Jassen en tassen zijn in de fitness niet toegestaan, deze kunnen worden opgeborgen in de daarvoor bestemde kluisjes.
  • Leg alle gebruikte spullen terug op de plaats waar ze horen.
  • Het is verboden slecht onderhouden en/of onveilige materialen en hulpmiddelen te gebruiken; dit geldt zowel voor de materialen en hulpmiddelen van Elhatri als die van de sporter

HUISREGELS

  • Plaats fietsen in het fietsenrek en auto’s in de parkeervakken
  • Draag zorg voor de omgeving, voorkom iedere overlast
  • Wees zuinig op de spullen van elkaar en die van de sportschool.
  • Het gebruik van slecht onderhouden en/of onveilige materialen en hulpmiddelen (van jezelf zowel als van de sportschool) is verboden.
  • Het meenemen van een handdoek is verplicht. Droog natte plekken ontstaan door jouw zweet.
  • Laat de trainingsruimte na de training schoon achter.
  • Laat kleedkamer en douche schoon achter
  • Leg alle gebruikte spullen terug op de plaats waar ze horen
  • Blijf van de spullen van anderen af
  • Zet mobiele telefoons voor het begin van de les uit
  • Meld eventuele blessures voor het begin van de les bij de lesgever, zodat daar rekening mee kan worden gehouden
  • Discriminatie, schelden, grof taalgebruik, treiteren, pesten, irriteren of kwetsen van wie dan ook wordt niet geaccepteerd en kunnen aanleiding zijn tot sancties.
  • Het gebruik van doping, drugs, tabak of stimulerende middelen is in de sportschool verboden.
  • Trainen met ontbloot bovenlijf is niet toegestaan.
  • Sportcentrum Elhatri is niet aansprakelijk voor diefstal en verlies van eigendommen; neem daarom zo min mogelijk waardevolle spullen mee
  • Ga met eventuele klachten na het douchen en omkleden naar de leraar/trainer/leiding
  • Bij misdraging is de leiding bevoegd de deelnemer te verwijderen en bij de sportschoolhouder voor schorsing voor te dragen
  • Indien u opmerkingen of ideeën heeft ter verbetering van onze dienstverlening dan stellen wij het zeer op prijs als u dit aan ons kenbaar maakt via onze ideeënbus

Wilt u meer informatie of een rondleiding, neemt u dan contact op met één van onze medewerkers. Wij helpen u graag verder! 040-2440485 of via info(a)elhatri.nl